Klik, klik, klik en de aankoop is rond. Was het maar zo gemakkelijk, hè? Dat elke potentiële klant je CTA. Een call to action (oproep tot actie), kortweg CTA is een veelgebruikte term in de marketing en betreft het aanzetten van gebruikers, na het ontvangen van een reclameboodschap, tot een specifieke handeling of bijvoorbeeld aankoop.
Natuurlijk, een opvallend design en de goede positie van de button zijn belangrijk. Dat weten de meeste ondernemers wel. Toch zijn er veel meer trucs om de CTA-button te optimaliseren voor conversie
Een conversie staat voor het omzetten (converteren) van een bezoeker naar een iemand die actie onderneemt. Het juiste taalgebruik is één van deze trucs.
Wat is een CTA?
Een CTA-button is gemaakt om jouw websitebezoeker in actie te laten komen. In dit geval door een klik op de muis (of op het scherm) om over te gaan tot conversie. Een opvallende kleur, het formaat en de vorm spelen vanzelfsprekend een grote rol in het wel of niet klikken op zo’n button. Maar onderschat de inhoud niet! De woorden die je kiest zijn van enorme invloed op de CTR (doorklikratio).
Kom in actie met werkwoorden
Dit heeft alles te maken met neuromarketing. Neuromarketing kun je verwoorden als het gebruik maken van neurowetenschap / kennis van de werking van het menselijk brein in je marketing. De wetenschap naar hoe een aankoopbeslissing in het menselijk brein tot stand.. en taal. Ons brein reageert onbewust op veel meer dan we denken.
Werkwoorden bijvoorbeeld, die kom je in bijna elke CTA tegen. Logisch ook, want een werkwoord zet aan tot actie. Vooral als deze in de gebiedende wijs staat (‘Ga zitten’ of ‘Klik hier’). Nog effectiever zijn werkwoorden die iets beloven. Deze geven de bezoeker een gevoel van instant gratification. Ze weten meteen ‘what’s in it’ voor hen. Een klik op de CTA beloont direct:
- ‘Ontvang de nieuwsbrief’
- ‘Krijg 10% korting bij je volgende aankoop’
- ‘Ontdek nieuwe deals’
- ‘Vind nog meer blogs die aansluiten bij dit onderwerp’
Niet alle werkwoorden brengen je potentiële klanten in actie. Klanten leveren namelijk liever niets in: geen geld, geen tijd, geen energie. Sommige woorden roepen dat juist op, zoals: lees, koop, geef, maak, meld je aan, volg of support. Te. Veel. Moeite. Maak het je bezoeker gemakkelijk en denk gewoon drie tellen langer na over welk woord je kiest. Ook woorden met een negatieve lading kun je beter voorkomen. Alles met het woordje ‘niet’ of een andere ontkenning, zijn een no go.
‘Maar ik zie heel vaak ‘lees verder’ op websites staan?’
Klopt, soms werkt het prima. In de meeste gevallen staat een CTA onder een tekst. Er is waardevolle informatie gedeeld en daarmee vertrouwen opgewekt. Hiermee roep je de sympathie van de lezer op. Als deze het interessant genoeg vindt, is hij best bereid om eens op ‘lees verder’ of ‘ga naar..’ te klikken.
Vanuit welke persoon schrijf je?
CTA’s die zijn geschreven in de eerste persoon, werken het beste. Dat blijkt uit verschillende onderzoeken, waaronder die van ContentVerve. Daar zagen de content- copy- en conversiespecialisten de CTR met 90% stijgen. ‘Get your free template’ werd vervangen door ‘Get my free template’ en zo geschiedde.
Dat dit goed werkt, heeft verschillende redenen. Allereerst maakt het een CTA persoonlijker. De websitebezoeker staat op het punt in actie te komen. In de momenten voordat hij klikt, ziet hij die handeling zo voor zich. Met de juiste woorden en vanuit de ‘ik’ geschreven, is dat gemakkelijker. Zo kun je van ‘Lees verder‘ bijvoorbeeld ‘Vertel me meer‘ maken.
Daarnaast heeft de potentiële klant het gevoel dat hij de touwtjes in handen heeft. Er wordt niet áán hem geschreven, maar vanuit hem. Hij maakt zelf de beslissing. Klikken op ‘Maak nu mijn account aan’ is een lagere drempel dan ‘Maak nu jouw account aan’.
Voorkauwen: wees specifiek
En het wegnemen van drempels is dus belangrijk. Wees het liefst zo specifiek mogelijk. Als de bezoeker weet waar hij aan toe is, gaat hij sneller over tot actie. Een omschrijving als ‘Bekijk‘ zonder extra informatie, is te cryptisch. Je kunt er bijvoorbeeld ‘Bekijk het rooster‘ van maken.
Volgt je CTA-knop op een uitgebreide productbeschrijving? Dan kan een ‘Meld mij aan’ voldoende zijn. De potentiële klant heeft in dat geval voldoende voorkennis.
Gebruik urgentie, schaarste en social proof
De drie begrippen ‘urgentie’, ‘schaarste’ en ‘social proof’ zijn bijna inkoppertjes in marketingland. Ook voor de CTA kun je er niet omheen. Als de noodzaak voor een call-to-action duidelijk is, zal de websitebezoeker sneller een keuze maken. In dit geval wil je dat hij op de CTA-button klikt.
Bij een tijdelijke aanbieding of een kortingsactie kun je de urgentie benadrukken. Denk aan: ‘Alleen deze maand met 10% korting!’. Een mooi voorbeeld van schaarste, zie je in de webshop van JDSports. Sommige producten zijn daar ‘bijna uitverkocht’. En als je een product bekijkt, verschijnt er:
‘46 Mensen zijn dit item aan het bekijken’
of
‘Populair item – dit product is vaak verkocht in de laatste 48 uur’.
Dan voelt de bezoeker zich wat opgehaast en zal hij snel(ler) beslissen. Ook Booking.com staat hierom bekend. Bij elk hotel, appartement of hostel zie je ‘hoe gewild’ deze plek is en daarmee is het social proof-gedeelte gedekt.
Rondom de CTA
Ook rondom de call-to-action-knop kun je kiezen voor bemoedigende woorden. Deze ‘steunen’ de websitebezoeker in zijn actie en nemen twijfels weg. Woorden als ‘direct leverbaar’, ‘geen verzendkosten’ en ‘gratis annuleren’ maken de keuze simpelweg gemakkelijker. Denk maar eens aan Bol.com. Wat zie je daar als je wilt bestellen?
Naast de juiste woorden, spelen er genoeg andere factoren een rol voor conversie-optimalisatie. Denk aan de vorm van de button, de kleuren
Bovendien hebben ook de plaats op de webpagina en ‘afleidingen’ rondom de button (extra informatie of andere knoppen) invloed op het klikgedrag van bezoekers.