Blog

Dit zijn de 6 website trends voor 2021

Gepubliceerd op 25 maart 2021

Dit zijn de 6 website trends voor 2021

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on twitter

2020 was een bewogen jaar waarin een online beleving nog veel belangrijker is geworden. In 2021 is dus ook niets te gek en moet je ervoor zorgen dat je (ook) digitaal uitblinkt. We bespreken de zes belangrijkste website trends, zodat jij klaar bent om knallend 2021 in te gaan!

1. Snel, sneller, snelst

In 2021 is een ultra snelle laadtijd van groot belang. Een snelle laadtijd is al jaren essentieel, maar ook nu moet het prioriteit zijn als je beter wil scoren en converteren.

Volgens nieuw onderzoek verwacht meer dan de helft van de websitebezoekers dat een website in ongeveer twee seconden laadt. Duurt het langer dan twee seconden? Dan verminderd de kans dat je webbezoeker converteert significant. Een snelle laadtijd staat bijna synoniem aan een goede gebruikerservaring.

Hoe je developer je website nog sneller kan maken? Daarvoor verwijzen we je door naar Google’s PageSpeed Insights.

2. Gepersonaliseerde content

Het is natuurlijk niets nieuw dat websites onze browsergeschiedenis bijhouden en onze locatie weten. Dit jaar is het belangrijk om hier ook echt wat mee te gaan doen. Door dynamische content weer te geven en content te tonen aan de hand van gebruikersgedrag wordt de gebruikerservaring geoptimaliseerd. Als bezoekers vaker terug komen en steeds opnieuw worden geprikkeld door relevante content zal de conversie stijgen.

Deze technologie wordt nog beter doordat er door tooling steeds dieper op het gedrag van een bezoeker kan worden ingezoomd. Zo kan er gezien worden wat voor eten iemand lekker vindt aan de hand van eerder gedane beoordelingen van restaurants.

Gelukkig zijn er steeds meer tools beschikbaar die de personalisatie van jouw website naar de next-level kunnen brengen. Hieronder enkele betaalbare voorbeelden:

  • Google Optimize – Maakt elementen van je website dynamisch, zoals afbeeldingen en teksten.
  • Proof – Personaliseer je website, zelfs je social proof zoals reviews.
  • Sleeknote – Een personalisatie tool gericht op ecommerce websites.
  • Personyze – Personaliseert je website op meer dan 70 metrics, zelfs weerdata of real-time behavior.

3. Schreefloze fonts

Websites moeten in deze tijd nog meer opvallen. Daarom wordt er steeds meer gebruik gemaakt van schreefloze fonts. Denk hierbij bijvoorbeeld aan schreeuwende lettertypen, die opvallend en smaakvol zijn. De key van 2021 is dan ook dat je dus niet bescheiden moet zijn, maar het gewoon moet doen! Door nog meer te letten op unieke details van jouw website, springt hij er nog meer uit. Kies dus een opvallende font die echt bij jouw bedrijf past.

4. Afbeeldingen moeten authentiek zijn

Het visuele aspect is al een aantal jaar enorm belangrijk op websites. De concentratieboog van bezoekers wordt steeds korter en ze moeten dus direct overtuigd worden. Het is daarom ook belangrijk om unieke en authentieke afbeeldingen te gebruiken. Stockfoto’s zullen niet opeens verdwijnen, maar als je echt op wil vallen is het nu echt tijd om authentieke visuals te creëren!

Op maat gemaakte, unieke afbeeldingen zijn voor veel bedrijven een steeds belangrijkere wens. Logisch natuurlijk, het zegt veel over je uitstraling. Maar we denken (en hopen) dat het gebruik van kant en klare afbeeldingen in 2021 nog meer afneemt, en authentieke foto’s zullen toenemen.

Stock foto clichés

5. Maak gebruik van organische vormen op je website

De laatste jaren waren geometrische vormen een trend, maar in 2021 lijkt de trend te verschuiven naar organische vormen. Een organische vorm wordt ook wel eens een vloeiende vorm genoemd en dit houdt in dat het geen rechte lijnen bevat. Hierbij kan je denken aan vormen die in de natuur voorkomen zoals heuvels, de zee, een kabbelende rivier enzovoort. Wij zijn in ieder geval fan!

6. Verticale filmpjes

Omdat zo’n beetje elke leek vandaag de dag met zijn of haar telefoon kan filmen, gebeurt dat filmen doorgaans op de manier waarop de telefoon in onze hand ligt, verticaal dus. YouTube en Instagram kunnen er inmiddels ook niet meer omheen en ondersteunen daarom al een tijdje de verticale filmpjes. En het begint zowaar steeds acceptabeler te worden.

Staand beeld biedt namelijk ook weer nieuwe invalshoeken. Je ziet nu steeds vaker dat ook (mobiele) websites de vertical video omarmen en zo hun boodschap beter overbrengen. ‘Maar dat ziet er toch niet uit op een website’, zul je je afvragen. Laat de webdeveloper horizontale video op desktop instellen en vertical video op mobile. Problem solved.

Dirk-Jan Meertens

Dirk-Jan Meertens

Vormgeving en development

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on twitter