We willen allemaal de beste, snelste en best vindbare website. Maar we willen hier zo min mogelijk voor betalen om een zo hoog mogelijk rendement uit zoekmachine-optimalisatie te halen. Deze gratis SEO-tools kunnen je daarbij helpen.
De tijden dat SEO bestond uit het plaatsen van enkele keywords op de juiste plekken zijn voorbij. Tegenwoordig is zoekmachine-optimalisatie veel complexer geworden. De balans tussen de structuur van de website, externe links en content moet kloppen om een zo hoog mogelijke positie te behalen in de zoekresultaten van zoekmachines als Google.
Gelukkig voor ons online marketeers zijn er tientallen handige gratis tools en softwarepakketten ontwikkeld. Speciaal voor diegenen onder ons met een beperkt budget vind je hier de – in mijn ogen – 21 beste gratis SEO-tools, verdeeld in verschillende SEO-categorieën. Heb je andere favoriete tools? Plaats deze dan in dan in een reactie onderaan dit artikel!
SEO-audit van jouw website
De eerste stap van het optimaliseren van welke website dan ook is het uitvoeren van een SEO-audit. Deze audit is onder andere gericht op de gebruiksvriendelijkheid, de mate waarin de website matcht met de voorkeuren van Google en kijkt naar externe factoren zoals websites die naar jouw domein linken.
Een ‘light’-versie van een audit kun je zelf doen, door persoonlijk relevante gegevens te analyseren. Denk hierbij aan informatie verkregen uit Google Analytics of de Search Console, maar ook over bestaande landing pages is nodig om tot een oordeel te komen.
Om tijd te besparen en om een nauwkeuriger beeld te krijgen van de sterktes en zwaktes van website gebruiken marketeers tools om SEO-audits uit te voeren. Hieronder vind je de (in mijn ogen) beste gratis SEO-tools voor SEO-audits.
Varvy SEO Tool
De eerste tool in deze lijst vergelijkt websites met de voorkeuren van Google. De tool laat zien waar de fouten zitten en hoe je deze kunt oplossen, zodat Google jouw website zal belonen met een hogere positie in de zoekresultaten.
Screaming Frog SEO Spider
Anders dan de Varvy-tool is de Screaming Frog SEO Spider niet vanuit de browser te gebruiken, maar moet je de software downloaden en installeren voor je aan de slag kunt. Ook deze tool helpt je om de onpage-optimalisatie van je website te verbeteren. De gratis versie laat je 500 URL’s gratis scannen.
“Zeker driekwart van alle zoekopdrachten worden vanaf mobiele apparaten gedaan”
Google’s Mobile Friendly Test
Zeker driekwart van alle zoekopdrachten worden vanaf mobiele apparaten gedaan. Zorg ervoor dat jouw website compatible is met al deze apparaten, niet alleen op iOs of Android. Google helpt online marketeers met de Mobile Friendly Test. Niet alleen helpt deze tool je om inzicht te krijgen in de zichtbaarheid van je website op mobiele apparaten, ook geeft het tips in hoe je de user experience kunt verbeteren.
PageSpeed Insights
Nog zo’n handige tool van Google die het ons een stuk gemakkelijker maakt, is PageSpeed Insights. Hiermee krijg je een score voor de snelheid van je website. Google zou Google niet zijn als ze er geen lijst met verbeterpunten bij zouden geven. Maak daar gebruik van om de SEO-score van je website eenvoudig te verbeteren!
SEO Site Checkup (één gratis check per dag)
De meeste tools spugen bij een zoekopdracht (terecht) een hele brei aan informatie uit. Gebruik SEO SiteCheckup als je specifieke problemen wil opsporen en oplossen.
Keyword-onderzoek
Voordat je de eerste letter van een landingpagina kunt typen, moet je onderzoek doen naar relevante keywords. Zoekmachine-optimalisatie in 2019 bestaat niet meer uit het gebruik van slechts één keyword per pagina. Slimme marketeers spelen hierop in door verschillende keywords te gebruiken, om zo hun kansen te spreiden en een sterke landingspagina te kunnen schrijven. Voordat je aan de slag kan met het creëren van content doe je dus onderzoek, maar welke tools gebruik je hiervoor?
Google’s Tools
De zoekmachine is hier om ons te helpen. Immers, goed geoptimaliseerde websites zijn leesbaar en gebruiksvriendelijk ingericht zodat de lezers van deze pagina’s een fijne ervaring hebben. Google is er dus bij gebaat om kwalitatieve resultaten te tonen op de resultatenpagina. Twee handige tools van het bedrijf die hierbij helpen, zijn de Keyword Planner en Google Trends.
De Keyword Planner helpt je om nieuwe relevante keywords toe te voegen aan de bestaande selectie keywords. Daarnaast zie je maandelijkse zoekfrequentie van deze woorden, de concurrentie en de CPC als je Google Ads erop los zou laten.
Google Trends combineert keywords met locaties maar ook met andere keywords. Zo kun je kijken in welke delen van Nederland, Europa of de wereld jouw keywords populair zijn in een bepaalde periode.
Maar Google’s tools voor keyword-onderzoek zijn ingehaald door tools van andere bedrijven. Deze tools zijn, zo vind ik, bruikbaarder omdat ze meer informatie geven over de keywords.
Hieronder staan drie geweldige gratis tools voor keyword-onderzoek.
AnswerThePublic
Beantwoord de vragen die te maken hebben met jouw keywords met behulp van AnswerThePublic. Vul het zoekwoord naar keuze in en je krijgt handige overzichtelijke schema’s met relevante vragen. Op deze manier kun je content maken waarin je de vragen van je doelgroep zo goed mogelijk beantwoordt
KW Finder
Deze tool geeft de optie om eenvoudig een taal en regio naar keuze te selecteren. Hiermee kun je heel gemakkelijk lokale keywords vinden. Ook weergeeft KW Finder de CPC, PPC en SEO-difficulty.
Ubersuggest
De laatste tool in het keyword rijtje is Ubersuggest. De resultaten van de websites corresponderen met de keywords die Google Suggest geeft. Ubersuggest wordt dus gebruikt om aanvullende en relevante keywords te vinden. Ook kun je per zoekwoord een lijst met aanvullende voorbeelden downloaden.
Contentcreatie
De eerste tools hebben ons geholpen om technische problemen op de site op te lossen zodat de website naar de voorkeuren van Google kan worden geoptimaliseerd. De tweede set tools hielpen bij het vinden van keywords. De volgende stap in het proces is het creëren van unieke content die bezoekers naar jouw website trekt. De volgende tools kunnen je hier een handje bij helpen.
Yoast SEO
Als je met WordPress werkt en niet al te technisch bent, is de Yoast SEO plugin een uitkomst. Sinds 2008 helpt de Nederlandse plugin marketeers om met minder moeite betere resultaten te behalen. Zo helpt de plugin je bij het:
- Genereren van een XML-sitemap
- Toevoegen en beheren van kruimelpaden
- Personaliseren van een URL
- Beheren van titel en meta descriptions
- Schrijven van SEO-teksten
De gratis versie van de plugin biedt tal van mogelijkheden. Een must-have voor marketeers die in WordPress werken.
Buzzsumo
Wie content zegt, zegt BuzzSumo. Deze tool helpt je bij het onderzoek naar content en naar concurrentie. Vul een zoekwoord in en BuzzSumo vertelt je hoe vaak de relevante pagina’s worden gedeeld op welke social-mediakanalen en nog veel meer.
Squoosh
Vertelt de SEO-audit van je site dat de snelheid waarmee de website laadt wat omhoog kan? Een factor met veel invloed op deze snelheid is de grootte van de afbeeldingen op je website. Die hoeven helemaal niet in de optimale resolutie geüpload te worden. Gebruik Squoosh om het formaat van jouw afbeeldingen te verkleinen en de SEO-score van je website te verbeteren.
Canva
Deze tool is voor alle creatives die niet zo handig zijn met Photoshop. Canva helpt je om eenvoudig gelikte afbeeldingen en infographics te creëren voor unieke content. Je hebt geen design-skills nodig om deze software te kunnen gebruiken. Ook kunnen meerdere personen samenwerken aan één design.
Spelling- en grammaticachecker
Helaas is Grammarly nog niet beschikbaar in andere talen dan Engels. De tool is in het leven geroepen voor degenen die in het Engels schrijven en problemen hebben met spelling, interpunctie en grammatica. Grammarly werkt als een Word-spellingscontrole, maar dan in je browser. Net als in Word kun je eigen woorden toevoegen aan de woordenschat van Grammarly. Daarnaast stuurt Grammarly je wekelijks mails met informatie over je type gedrag: hoeveel woorden je wekelijks typt, hoeveel fouten je maakt, hoeveel unieke woorden je gebruikt. Misschien nog wel interessanter: Grammarly vergelijkt deze statistieken ook met andere gebruikers waardoor je jouw schrijfvaardigheid kunt vergelijken met die van je concurrentie.
“Degene die in het Nederlands schrijven kunnen gebaat zijn bij de tekstcontrole van Spelcheck.nl”
Degene die in het Nederlands schrijven kunnen gebaat zijn bij de tekstcontrole van Spelcheck.nl. Deze werkt wél voor Nederlandse teksten en controleert deze op grammatica-, spel- en stijlfouten. Helaas geen plugin die te downloaden is, je moet teksten handmatig kopiëren en plakken.
Linkbuilding
De tools die ik tot nu toe besproken heb, helpen je voornamelijk met onpage-optimalisatie. Maar dit is slechts een gedeelte van een sterke SEO-strategie. Een groot gedeelte van de autoriteit die Google een pagina geeft, wordt bepaald door de links vanaf externe, relevante websites. Let wel op, een relevante pagina levert meer op dan een pagina die niets met jouw werkveld te maken heeft. Zo heeft een personal trainer meer aan referenties van sportscholen dan van online marketeers.
“Bij het ontwikkelen van een linkbuilding-strategie is het belangrijk om de autoriteit van andere partijen te meten.”
Bij het ontwikkelen van een linkbuilding-strategie is het belangrijk om de autoriteit van andere partijen te meten. Hoe groter deze autoriteit is, hoe meer jouw site profiteert van een link vanaf deze site naar jou. Hieronder vind je een overzicht van vier gratis linkbuilding-tools voor een efficiëntere manier van linkbuilding.
MozBar
Moz heeft naast geweldige betaalde SEO-software ook de gratis MozBar uitgebracht. Deze browser-extensie geeft gemakkelijk waardevolle informatie die je zeker kunt gebruiken bij het linkbuilden. Zo krijg je per website de autoriteitsscore die Moz aan de pagina en aan het domein geeft. Gebruik dit om jouw site met concurrenten te vergelijken of om interessante sites te vinden voor linkbuilding. Voorlopig alleen beschikbaar voor Google Chrome.
OpenLinkProfiler
De tweede tool uit het linkbuilding-lijstje helpt je om de backlinks naar een bepaald domein te achterhalen. OpenLinkProfiler geeft een overzichtelijk schema weer met daarin het aantal unieke links naar de website, het aantal links naar de homepage, het aantal dofollow-links en de LIS, de Link Influence Score. Voor eigen websites zou ik eerder Google Analytics inzetten, maar gebruik het eens voor concurrerende websites. Je ziet eenvoudig hoeveel websites naar de website linken en kunt ook zien welke dit zijn. Misschien dat je inspiratie kunt opdoen van de websites die naar concurrerende websites linken voor een eigen linkbuilding-strategie.
Hunter
Nóg zo’n geweldige extensie voor Chrome-gebruikers. Hunter maakt het vergaren van e-mailadressen kinderspel. Stop met het versturen van linkverzoeken naar info@-e-mailadressen en vind de juiste persoon met Hunter. De extensie scant websites voor e-mailadressen en laat daarbij zien op welke pagina de adressen gevonden zijn. Zo zorg je met Hunter dat je mail bij de juiste persoon terechtkomt.
Ahrefs
Ahrefs biedt geweldige betaalde tools voor SEO aan. Gelukkig voor ons heeft het bedrijf ook een gratis backlink checker online gezet. Deze tool laat niet alleen de pagina’s zien die naar de ingevulde website linken, ook weergeeft Ahrefs de Domain Rating en URL Rating van deze pagina’s.
“Alles moet tegenwoordig SMART geformuleerd kunnen worden. De resultaten van een SEO-campagne horen hier uiteraard ook bij.”
Ranktracking
Alles moet tegenwoordig SMART geformuleerd kunnen worden. De resultaten van een SEO-campagne horen hier uiteraard ook bij. Het helpt je om inzicht te krijgen in de ontwikkelingen met betrekking tot de positie van jouw pagina’s in Google. Ook opdrachtgevers kunnen zo duidelijk op de hoogte worden gehouden van de verbeteringen binnen de ranking van hun websites.
Zelf handmatig zoeken naar bepaalde keywords is niet aan te raden. Dit omdat de zoekresultaten die Google jou toont, afhankelijk zijn van jouw locatie en zoekgeschiedenis. Ook is het simpelweg veel meer werk om alles handmatig na te gaan. Om een onafhankelijk inzicht te krijgen in de positie van websites en pagina’s in Google’s SERP, gebruiken marketeers rank trackers. De meeste rank tracking-tools kun je niet gratis gebruiken, maar om je toch een stapje verder te helpen vind je hier een gratis rank tracking-tool.
Nightwatch Search Simulator
Deze extensie voor Google Chrome simuleert zoekopdrachten vanaf waar dan ook ter wereld en geeft je de positie van jouw websites (en die van je concurrentie) in de SERP. Je kunt eigen pagina’s en links gemakkelijk opslaan in de extensie, om zo eenvoudig de ranking in de gaten te houden.
Ik ben benieuwd naar aanvullingen op dit lijstje. Gebruik je zelf met veel plezier een tool die niet in dit lijstje staat? Laat het dan weten door een reactie te geven op dit artikel.