Heeft jouw website nog geen FAQ pagina? Dat is zonde! Waarom? Het zorgt niet alleen voor meer website bezoekers, maar ook voor meer tevreden website bezoekers. Hoe dit komt? Dat leggen wij je graag uit door middel van onderstaand bericht. Lees snel verder zodat we je kunnen overtuigen om ook een FAQ pagina te maken.
Wat is een FAQ pagina?
Dit is een pagina waarop alle vragen die je als bedrijf regelmatig krijgt beantwoord worden. Het is de meest eenvoudige manier om veelgestelde vragen van website bezoekers te beantwoorden. Veel bedrijven twijfelen over het maken van deze pagina. Dit komt doordat je natuurlijk niets liever wilt dan vragen van (potentiële) klanten beantwoorden via de telefoon of door middel van een afspraak. Op deze manier spreek je ze direct en is het beïnvloeden of overtuigen van een persoon gemakkelijker. Ook wij zijn groot fan van de persoonlijke aanpak, maar toch vinden wij het hebben van een FAQ pagina ook een must. De redenen hiervoor lees je hieronder.
6 Redenen waarom wij voorstander zijn van een FAQ pagina
1. Google houdt van een FAQ pagina
Waarom? Het is extra inhoud. Dit waardeert Google, waardoor het goed is voor de vindbaarheid van je website. Daarnaast maken steeds meer mensen gebruik van voice search in Google. Dit is het googelen van informatie door de zoekopdracht in te spreken in plaats van te typen. 40% van de volwassenen stelt vaker rechtstreeks een vraag aan Google met behulp van voice search. Wanneer die vraag beantwoord wordt op de FAQ pagina van je website is dat een exacte match. Dit betekent waardering van Google en een hogere positie.
2. Website bezoekers houden ervan
Websitebezoekers kiezen voor gemak. Als je iets zoekt op een website wil je toch ook meteen het antwoord weten? Dan wil je niet eerst moeten bellen, mailen of chatten om vervolgens geduldig te wachten op een antwoord. Met een FAQ pagina is de kans veel groter dat websitebezoekers meteen het antwoord op je website vinden. Het gevolg is dat websitebezoekers eerder overgaan op het plaatsen van een bestelling of het maken van een afspraak. En tevreden websitebezoekers, dat is toch het uiteindelijke doel?
3. Het laat kennis zien
Je toont expertise met behulp van een FAQ pagina. Je laat zien dat je kennis in huis hebt doordat je het antwoord weet op al deze verschillende vragen. Websitebezoekers zien in één oogopslag waar jij als bedrijf verstand van hebt.
4. Tijdsbesparing
Telefonisch of persoonlijk contact is natuurlijk belangrijk, maar je bespaart jezelf en de toekomstige klanten veel tijd door een groot deel van deze vragen al op je website te beantwoorden. Deze veelgestelde vragen hoeven dan niet meer besproken te worden, waardoor een websitebezoeker weet waar hij of zij aan toe is.
5. Goede service
Je biedt je bestaande én toekomstige klanten service. Ze vinden antwoorden op een eenvoudige én laagdrempelige manier zonder dat ze hier moeite in hoeven te steken. Perfect toch?
6. Het wekt vertrouwen
Je wekt vertrouwen door website bezoekers bruikbare en transparante antwoorden te geven op vragen die ze hebben. Je laat zien dat je begrijpt dat een toekomstige of bestaande klant vragen heeft én dat je deze vragen graag uitgebreid beantwoordt.
Waar moet een FAQ pagina aan voldoen?
Do’s
Het is belangrijk dat de FAQ pagina overzichtelijk is. Het gaat meer om de inhoud dan om het uiterlijk van de pagina. Het moet voor website bezoekers meteen duidelijk zijn waar ze het antwoord op hun vraag kunnen vinden. Probeer daarnaast de USP’s en de voordelen van de producten of diensten te verwerken in de antwoorden. Dit zorgt voor een betere vindbaarheid en meer overtuigingskracht. Laat ook zien dat je begrip hebt voor de bezwaren die mensen kunnen hebben, maar weerleg deze bezwaren dan meteen in de antwoorden. Daarnaast is het belangrijk dat je website bezoekers altijd de mogelijkheid biedt contact op te nemen wanneer ze het antwoord niet kunnen vinden of meer informatie willen hebben. Tot slot is het van belang dat de FAQ pagina in de footer van de website geplaatst wordt. Dit zorgt voor een betere vindbaarheid
Dont’s
Voorkom te lange antwoorden. Website bezoekers willen niet eerst drie boekwerken doorspitten voor ze bij het uiteindelijke antwoord komen. Vermijd ook dat de klant wordt doorgestuurd naar andere website pagina’s, waar ze dan pas het antwoord kunnen vinden. We snappen dat interne links goed zijn voor de vindbaarheid, maar probeer het antwoord echt te geven op de FAQ pagina van jouw website. Niemand vindt het leuk om van het kastje naar de muur gestuurd te worden. We raden je ook af vaktaal te gebruiken, dit begrijpt niet iedereen waardoor ze alsnog afhaken. Tot slot is het belangrijk dat je zelf geen vragen gaat verzinnen waarmee je direct je bedrijf promoot of andere bedrijven onderuit haalt. Dat is te commercieel en zal de websitebezoeker niet waarderen.